غذای قدیمی- قسمت اول
نوشته شده توسط : مرتضی



اگر از شمايي كه سن و سالي ازتان گذشته بپرسند خوشمزه‌ترين غذاي قديمي مورد علاقه‌تان چيست، به احتمال زياد آبگوشت را نام خواهيد برد.
آبگوشت يكي از اصيل‌ترين و رايج‌ترين غذاهاي قديمي مردم ايران است كه نوع ساده‌اش از تركيب حبوبات شامل لوبياي سفيد يا چيتي و نخود، گوشت، سيب‌زميني، پياز و ليموعماني تشكيل شده و با اضافه كردن ادويه‌جات، آن را طعم‌دار مي‌كنند ولي اين غذا نيز مانند ديگر غذاها، از تيررس ابتكار بانوان باسليقه خانه‌ها بي‌نصيب نبوده و با جايگزين كردن بعضي ديگر از انواع حبوبات و ايجاد تنوع در مواد تشكيل‌دهنده و همچنين افزودني‌هاي جديد، آبگوشت‌هاي متنوعي را درست كرده‌اند.
آبگوشت به آلو از اين جمله است. اين آبگوشت به جهت وجود به و آلو- كه هر دو طعم شيرين دارند- غذايي مناسب براي آنهايي است كه ذائقه آنها با غذاهاي شيرين همخواني زيادي دارد.
اگر شما دوستدار اين قبيل غذاهاي سنتي و شيرين هستيد، مواد لازم آبگوشت به آلو را براي نهار روز جمعه اين هفته آماده كنيد. فقط خريد نان سنگك يادتان نرود.

مواد لازم براي 5 نفر:

- 500 گرم گوشت ماهيچه يا 750 گرم گوشت آبگوشتي
- 300 گرم لوبيا سفيد
- يك عدد پياز متوسط
- 2 عدد به متوسط
- 300 گرم آلو بخارا
- نمك و فلفل و زردچوبه به ميزان لازم
- دارچين، يك قاشق چاي‌خوري سرخالي

طرز تهيه:

1 -  لوبيا را شسته و به مدت 8 ساعت يا از شب تا صبح خيس كنيد. طي اين مدت، چند بار آب آن را عوض كنيد تا به اصطلاح، خاصيت نفاخي آن از بين برود.
2 - به‌ها را شسته و همين‌طور با پوست به 4قاچ تقسيم كنيد. پس از خرد كردن به، دانه‌هاي آن را نيز خارج كنيد. [آشنايي با خواص به]
3 - آلوها را نيز به مدت چند ساعت در كاسه‌اي فلزي محتوي آب، خيس كرده و سپس روي اجاق گاز حرارت دهيد تا بپزند. پس از اينكه آب اضافي آلوها از بين رفت، هسته‌هاي آنها را از گوشت جدا كرده و به ظرف ديگري منتقل كنيد.
4 - پياز را نيز پوست كنده و پس از شستن به صورت 4قاچ خرد كنيد.
5 - همه مواد شامل پياز، گوشت، زردچوبه و لوبيا سفيد را در قابلمه‌اي گود حاوي مقداري آب ريخته و روي اجاق گاز قرار دهيد تا بپزند. براي پخت آبگوشت در قابلمه، مدت 3 تا 4 ساعت زمان لازم است ولي اگر براي پخت آن زمان كمتري داريد، به جاي قابلمه از ديگ زودپز استفاده كنيد. گوشت و لوبيا در ديگ زودپز، يك ساعته مي‌پزند.
6 - بعد از اينكه لوبيا و گوشت كاملا پخته شد، استخوان‌ها را از داخل مواد آبگوشت خارج كرده، سپس آلو، دارچين و نمك و فلفل را به آن اضافه كنيد و بگذاريد به مدت نيم‌ساعت ديگر بجوشد تا آبگوشت كاملا جا بيفتد.
در پايان مواد را از آب آن جدا كرده و مخلوط گوشتي را با گوشتكوب، خوب بكوبيد و آب آن را نيز به صورت جداگانه سرو كنيد.
نكته 1: استفاده از ماهيچه براي آبگوشت، باعث لعاب‌دار شدن آن مي‌شود.
نكته2: كاشاني‌ها براي پخت اين آبگوشت، آلو را حذف كرده و آب انار را جايگزين آن مي‌كنند. در ضمن به جاي لوبيا سفيد نيز از عدس استفاده مي‌كنند. البته اين غذا ديگر آبگوشت به آلو نيست بلكه آبگوشت به كاشاني نام دارد.






:: موضوعات مرتبط: خانواده , ,
:: بازدید از این مطلب : 218
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 25 دی 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: